اولین قدم برای ترک اعتیاد

اگر میخواهید اعتیاد را ترک کنید بهتر است قبل از هر تصمیمی این مطلب را بخوانید. اولین قدم برای ترک اعتیاد که محرک اصلی فرد در ادامه دادن عمل ترک تا زمانی رهایی است، از شناخت بیماری آغاز می‌شود. به عبارتی اولین نکته‌ای که در جهت بهبودی باید مورد توجه قرار بگیرد، اقرار و پذیرفتن اعتیاد است. از این رو تا زمانی که یک فرد این بیماری را انکار کند و آن را مخفی نگه دارد، اعتیادش به شکلی پیشرونده و موزیانه ادامه می‌یابد.

قدم اول ترک اعتیاد مواد مخدر

یکی از بزرگترین حیله‌های اعتیاد برای تداوم پیدا کردن و ادامه یافتن، انکار و عدم پذیرش این بیماری است که همین موضوع باعث می‌شود که فرد اولین قدم برای ترک اعتیاد، برای شناخت و رها شدن از آن برندارد. در این صورت اعتیاد به بدترین شکل ممکن ادامه یافته و نتایج جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل در این مطلب به بررسی تأثیر قدم اول در جریان ترک اعتیاد می‌پردازیم تا در صورتی که خودتان یا نزدیکانتان به این مشکل برخورده‌اید، قدم درستی در راستای بهبودی بردارید.

موسسه راهی به سوی نور یکی از بهترین مراکز کمپ ترک اعتیاد در تهران است، که قیمت مناسب و کیفیت عملکرد کلی آن قابل توجه است.

 سم‌زدایی بدن و برداشتن اولین قدم برای ترک اعتیاد

معمولا اولین قدم بعد از مشاوره، سم‌زدایی بدن از مواد مخدر و پاکسازی است. برای سم زدایی از بدن میتوان به روش‌هایی مانند استفاده از دارو، سم زدایی به روش سنتی و بستری کردن اشاره کرد. مهم‌ترین قدم خارج کردن سموم از بدن معتاد است، تا بتواند از نظر جسمانی به حد نرمال برسد.

 بیماری اعتیاد یکی از بغرنج ترین بیماری هایی است که انسان در طول تاریخ با آن دست و پنجه نرم کرده است. حتی می‌توان گفت که بشر اولیه نیز از این بیماری مصون نبوده و به نحوی درگیر آن شده است. یکی از مخوف ترین جنبه های اعتیاد تنوع و گوناگونی انواع آن می‌باشد.

اولین قدم برای ترک اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد قادر است به گستردگی نوع شخصیت و نگرش انسان وجود داشته باشد و نمود پیدا کند. به این معنا که این بیماری می‌تواند با توجه به انواع مختلف با اشکالی گوناگون در زندگی افراد بروز نماید و زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. به عبارتی انواع اعتیادهای مصرفی و رفتاری در زندگی انسان و طبق نوع کاراکتر و شخصیت او بروز پیدا می‌کنند. پس جهت برداشتن اولین قدم برای ترک اعتیاد بهتر است بر روی بیماری شناخت پیدا کنید و ضمن تحقیقات در عوارضی که هنگام ترک دچارش می شوید، قدم اول را بردارید.

شب اول ترک اعتیاد و شناخت از مواد مصرفی

اعتیادهای مصرفی سه جنبه جسمی، روانی و روحی دارند که شخص را از طریق ۳ جنبه وجودش درگیر و مبتلا خواهند کرد. این موضوع فرد معتاد را در روزها و شب‌های اولیه ترک بیشتر درگیر میکند.

این نوع اعتیادها می‌توانند به مرور در فرد رشد و نمود پیدا کنند و از مرحله ابتدایی گذر کرده و به مرحله حاد بیماری که غیرقابل درمان است وارد شوند. از این رو پیش از این که دیر شود باید به اعتیاد خود شناخت پیدا کنید تا با استفاده از روش های متفاوت در کنار گذاشتن هر کدام از مواد مصرفی، قدم اول برای ترک اعتیاد‌ را استارت بزنید.

انواع اعتیاد و روش‌های درمان بیماری

روش های ترک اعتیاد مواد های مخدر مختلف کمی متفاوت است ولی طبق تجربه و بازخورد موثرترین و بهترین روش ترک اعتیاد رفتن به کمپ ترک اعتیاد تهران است. از این رو اولین قدم برای ترک اعتیاد می تواند مهمترین تصمیم زندگی فرد بیمار باشد.

اولین قدم برای ترک اعتیاد به تریاک

برای ترک تریاک از روش‌های متعددی استفاده می شود که بهتر است زیر نظر پزشک انجام شود. از جمله این روش‌ها می توان به مصرف دارو، سم زدایی، روش سنتی، بستری و بویابی اشاره نمود.

ترک اعتیاد گل، حشیش و ماری جوانا

ترک ماری جوانا حدودا ۶ هفته طول خواهد کشید. این ماده حاوی THC است که شخص به همان اعتیاد پیدا می‌کند. ماری جوانا از ۰.۵درصد تا ۳۰ درصد بسته به نژادی که دارد و اصلاحاتی که روی آن انجام می‌شود حاوی THC است و بدن فرد بعد از یک هفته قادر به دفع آن خواهد شد.

برای ترک گل لازم است به کمپ مراجعه کنید.

قدم اول برای ترک اعتیاد‌ هرویین

پیش از هر چیز بهتر است برای ترک این ماده به پزشک یا کلینیک‌های معتبر ترک اعتیاد مراجعه نمایید. افراد در هنگام ترک این ماده باید از مواد غذایی بسیار مفید و مغذی استفاده نمایند. استفاده از لبنیات و شیر به همراه سبزیجات و میوه جات در کنار مغزها می تواند انرژی از دست رفته فرد در حال ترک را تامین کند.

اولین قدم برای ترک اعتیاد ترک شیشه

ترک این ماده مخدر با دیگر مواردی که ذکر کردیم تفاوت زیادی دارد. اولین قدم برای ترک اعتیاد این است که باید زیر نظر پزشک‌های متخصص در این زمینه انجام شود، تا اثرات بدی باقی نگذارد. ترک شیشه به طور کامل ۲ الی ۸ ماه طول می‌کشد. میزان وابستگی روحی فرد به شیشه، در روند درم و ترک یک فرد حرف اول را میزند.

اقدام سریع برای بهبودی بعد از ترک اعتیاد

تفاوتی ندارد به کدام مواد اعتیاد داشته‌اید و اکنون دچار لغزش در ترک آن شده‌اید. مهمترین مسئله بعد از ترک اعتیاد، حفظ کردن خود از عوارض و عواقب بیماری اعتیاد می‌باشد. بدترین حسی که امکان دارد افراد دچارش شوند، حس ناامیدی و شکست می‌باشد که شما در اولین قدم برای ترک اعتیاد باید به این حس غلبه کنید و بدانید که لغزش در ترک و مصرف دوباره مواد پایان راه نیست.

نباید بگذارید که این حس برای شما بهانه‌ای شود که دیگر برای ترک اعتیاد قدمی برندارید و به مصرف مواد مخدر ادامه دهید. همه‌ی ما انسان‌ها ممکن است در برهه‌ای از زندگی خود دچار اشتباه و خطا شویم و این هم یک خطا است که شما مرتکب شده‌اید و کاملا قابل جبران می‌باشد.

هر گاه که افکار نا امید کننده به سراغتان می‌آید، اجازه ندهید این تفکرات زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهند. بلکه باید با تکیه بر عقل تصمیم درستی بگیرید، که همان تلاش دوباره برای خلاص شدن از اعتیاد است است. نه تنها نباید مأیوس شوید بلکه باید از این لغزش در هنگام ترک عبرت گرفته و این بار با اراده قوی‌تر، قدم اول برای ترک اعتیاد‌ را بردارید.

به این موضوع هم فکر کنید که برای ترک مواد مخدر چه سختی‌هایی متحمل شده‌اید. حالا با نادیده گرفتن تمام آن مشکلات دوباره به گذشته بازگشته اید و با تمام مشکلات دوران اعتیاد به مواد دوباره مواجه خواهید شد و عوارض اعتیاد گریبان گیر خودتان و خانواده‌تان خواهد شد. عوارضی که شاید برای خلاص شدن از آن‌ها شروع به ترک اعتیاد نموده‌اید.

اولین قدم برای ترک اعتیاد بعد از لغزش

اولین قدم پس از لغزش این است که سریعا برای ترک مجدد اقدام نمایید. شاید افکاری شبیه به ” این که حالا که نمی‌توانم دیگر مهم نیست و مقدار بیشتری مواد مخدر مصرف می‌کنم یا اینکه من توانایی مقاومت ندارم و دوباره وسوسه مصرف به سراغم آمد و من شکست خورده‌ام، انگار اعتیاد از زندگی من پاک شدنی نیست.” به سراغ شما بیاید اما نباید اجازه دهید این افکار بهانه‌های مختلف پیرامون آن شما را از تلاش برای ترک اعتیاد منصرف کند.

آشنایی با پدیده ویار در ترک مواد مخدر

در قدم اول برای ترک اعتیاد‌، پدیده ویار همان اشتهای مصرف بی‌پایان مواد است. که شخص را در یک گرداب و چرخه ناتمام مصرف قرار خواهد داد. در حقیقت دانشمندان فعال در این عرصه پدیده ویار را به خوبی شناسایی کرده و آن را به طور کامل آنالیز کرده‌اند. طبق یافته‌های دانشمندان فردی که اعتیاد دارد، بدنش از لحاظ شیمیایی واکنش بسیار پیچیده‌ای به مصرف الکل و مواد مخدر از خود نشان خواهد داد. در این بین شخص معتاد و یا الکلی از لحاظ روانی و جسمی به شدت وسوسه شده و اشتهای مصرف ماده مخدر اعتیاد آور را پیدا می‌کند و نمی‌تواند جلوی این اشتهای بی پایان را بگیرد.

 به عبارتی ویار پدیده‌ای بسیار پیچیده و خطرناک می‌باشد که با اولین بار مصرف مواد در فرد معتاد شعله ور شده و هرگز درمان نمی شود. از همین رو قطع مصرف مواد و جلوگیری از اولین بار استفاده از مواد در درمان و بهبودی شخص معتاد در حال ترک، نقش بسزایی را ایفا می‌کند. جنبه های دیگر آسیب‌های اعتیاد، بخش روانی و روحی آن می‌باشد که این بیماری آن‌ها را نیز به عرصه انحطاط و نیستی می‌کشاند.

برای طی کردن بهبودی کامل به یک پروسه زمانی نیاز دارید که متاسفانه بسیاری از افراد نمی‌دانند که درمان و رهایی از اعتیاد یک اتفاق نیست و کاملا یک پروسه زمانی است. در حقیقت اعتیاد در یک شخص سال‌ها مخفیانه رشد کرده تا به مرحله و درمان ناپذیری می‌رسد. در نتیجه برای بهبودی و رهایی از آن نیز باید طبق یک برنامه درست در طول زمان استفاده نمود.

پذیرش عوارض ماده مخدر و برداشتن قدم اول برای ترک اعتیاد‌

پس از لغزش در پروسه ترک و مصرف مجدد مواد، عوارض اعتیاد در بدن فرد ظاهر خواهد شد. افراد باید این عوارض را بپذیرند و برای بهبودی تا انتهای مسیر پیش بروند. بهتر است بدانید که در دوران بهبودی با درد خماری روبرو می‌شوید. در صورتی که به تنهایی قادر نخواهید بود با این عوارض مواجهه شوید، بهتر است به یک مرکز بازتوانی و ترک اعتیاد مراجعه نمایید تا سم زدایی برایتان انجام شود.

 تمرکز بر روی بهبودی در روند ترک مواد مخدر

تنها چیزی که در طی کردن این مرحله باید به آن فکر کنید و تمام تمرکز خود را بر روی آن بگذارید، پاکی و بهبودی بعد از ترک از اعتیاد می‌باشد. در اولین قدم برای ترک اعتیاد به هیچ عنوان نگذارید افکار مخرب در این دوره تمرکز شما را از روند بهبودی منحرف کنند. فکر کردن به گذشته تان و مرور اینکه چرا وسوسه شدم و دوباره مواد مصرف کردم و فکر کردن به آینده و اینکه چطور از تکرار لغزش در ترک جلوگیری نمایم در حال حاضر کمکی به شما نمی‌کند.

مراجعه به متخصصان در اولین قدم برای ترک اعتیاد

 بعد از گذر کردن از قدم اول برای ترک اعتیاد‌ برخی افراد ممکن است، دچار مشکلات روانی شوند. احساس بیزاری از زندگی خود، انفعال و افسردگی دراز مدت و فکر کردن به کشتن خود همه مواردی‌ است که باید برای درمان آن‌ها به متخصص مراجعه کنید. واقعیات تلخی که در گذشته برای شخص اتفاق افتاده و تاثیر آن‌ها در روح و روان او باقی مانده است می‌تواند دلیل بسیار زیادی از این مشکلات روانی باشد. که برای دست یافتن به درمان کامل لازم است این مشکلات به صورت ریشه ای و با کمک روانشناس حاذق حل شود تا شخص معتاد انگیزه کافی برای بهبودی پیدا کرده و برنامه بهبود خود را شروع کند.

عبرت گرفتن از اعتیاد

اگر قبلا دچار لغزش در پروسه ترک شدید می‌توانید از آن عبرت بگیرید. در نظر بگیرید که چه کارهایی را نباید انجام دهید تا دوباره دچار لغزش برای بازگشت به مواد مخدر نشوید. چرا که برای قدم بعدی با دانستن این موارد و عبرت گرفتن از آن‌ها خود را به اقدامات و تعهداتی که باید به انجام برسانید، پایبند می‌دانید.

اولین قدم برای ترک اعتیاد، اولویت قرار دادن درمان ، برنگشتن به افکار منفی قدیمی، قرار نگرفتن در شرایط وسوسه کننده می‌باشد. حتما از این که دچار لغزش پس از ترک شده اید ناراحت هستید اما بهتر است برای همیشه از آن عبرت گرفته و برنامه بهبودی و درمان خود را با جدیت تمام ادامه دهید.

سخن پایانی

اولین قدم برای ترک اعتیاد یکی از مهمترین بخش ها در بهبود و رهایی از بیماری اعتیاد است. که هر فرد باید به شکلی دقیق در پروسه درمان خود جدی باشد و به طور مستمر در هر مرحله دریافت کمک نماید.

یکی از نکاتی که می‌تواند در این راه به عنوان یک معجزه عمل کند، داشتن آگاهی و اطلاعات در مورد مواد مخدری است که مصرف می‌کنید. آگاهی و اطلاعات شما پیرامون بیماری اعتیاد چراغ راهتان بوده و در مسیر ترک اعتیاد به مواد مخدر خواهد بود.