ترک متادون

متادون دارویی است که دردهای مزمن و علائم ترک مواد افیونی را درمان می کند. دارویی رایج که از آن برای درمان و ترک اعتیاد به مواد افیونی کمک می گیرند. از متادون (Methadone) به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی که شامل مشاوره ترک اعتیاد و مشارکت در برنامه های حمایت اجتماعی است، استفاده می شود.

زمانی که متادون طبق دستور پزشک و مشاور مصرف شود، می تواند علائم ترک مواد افیونی را کاهش دهد. این امر ممکن است برخی یا همه اثرات سرخوشی مواد مخدر مانند هروئین و اکسی کدون را مسدود کند. اما استفاده نا به جا و بدون تجویز پزشک از این قرص، خود سبب اعتیاد خواهد شد. در ادامه به مباحثی از جمله بهترین روش ترک متادون و عوارض آن می‌پردازیم.

بهترین کمپ ترک متادون Quitting Methadone

بهترین روش ترک متادون بدون درد و دائمی در مرکز ترک اعتیاد موسسه راهی به سوی نور با کمترین هزینه امکان پذیر است. اگر به دنبال بهترین کمپ ترک متادون در تهران، با خدمات ویژه و سابقه ۲۰ ساله جهت ترک انواع مواد مخدر هستید با مرکز ما تماس بگیرید.

هنگامی که متادون به درستی استفاده می شود، به افراد اجازه می دهد هروئین و داروهای مسکن تجویزی را به راحتی ترک کنند. این یک مخدر مصنوعی است که مانند سایر مواد افیونی رایج عمل می کند، به این معنی که اعتیادآور است.

هنگامی که متادون (C21H27NO1) به درستی در یک “دوز نگهدارنده” استفاده می شود، از علائم ترک بدون ایجاد سرگیجه یا آرام بخشی جلوگیری می‌کند. افراد ماه ها یا سال ها متادون را در یک زمان مصرف می‌کنند. به طور کلی، هر چه مدت طولانی‌ تر از آن استفاده کنید، شانس بهبودی شما بیشتر است، اما از آنجایی که متادون یک ماده افیونی است، قطع کردن متادون باعث ترک مواد افیونی می‌ شود.

بهترین کمپ ترک متادون در تهران است.

برای اطلاع از کمپ ترک قرص متادون با ما تماس بگیرید.

عوارض قرص و شربت متادون

متادون می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست زیر حاوی برخی از عوارض جانبی کلیدی است که ممکن است در هنگام مصرف متادون رخ دهد. این لیست شامل همه عوارض جانبی احتمالی نمی‌­شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض قرص متادون، یا نکاتی در مورد نحوه مقابله با یک عارضه جانبی نگران کننده مانند عوارض متادون بر مغز، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. 

رایج ترین عوارض مصرف متادون شامل:

یبوست، حالت تهوع، خواب آلودگی، استفراغ، خستگی، سردرد، سرگیجه و دل درد است. اگر این عوارض خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی مصرف متادون

اگر عوارض جانبی جدی داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. ترک قرص متادون و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نارسایی تنفسی (ناتوانی در تنفس)
  • درد قفسه سینه
  • سبکی سر
  • احساس ضعف
  • کند شدن تنفس
  • سرگیجه و گیجی

هشدار مهم

قرص های خوراکی متادون را له نکنید، حل نکنید، خرناس نکشید یا تزریق نکنید زیرا ممکن است باعث مصرف بیش از حد دارو شود. این می تواند کشنده باشد.

بهترین روش ترک متادون بدون درد

متادون می تواند از نظر فیزیکی بسیار اعتیاد آور باشد، به خصوص زمانی که در دوزهای بالا مصرف شود. همانطور که ذکر کردیم، این دارو معمولاً برای درمان اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود و برخی از مصرف کنندگان را وادار می کند تا یک اعتیاد را با اعتیاد دیگر مبادله کنند.

در صورت مصرف مکرر، تحمل به متادون می تواند ببسیار سخت باشد، به این معنی که مصرف کننده برای دستیابی به اثرات مورد نظر به مقدار بیشتری از دارو نیاز پیدا کند. هنگامی که بدن برای عملکرد طبیعی به متادون وابسته شود، وابستگی ایجاد می شود. افرادی که به متادون وابستگی دارند، در صورت ترک مصرف دارو، علائم ترک را تجربه خواهند کرد که در بالا به برخی علائم آن اشاره کردیم.

موسسه راهی به سوی نور از باسابقه ترین کمپ ترک اعتیاد در تهران است که می تواند به شما در بهترین روش ترک متادون بدون درد کمک کند. بهترین روش ترک متادون در دو روش ترک متادون تدریجی و ترک متادون فوق سریع انجام می‌پذیرد.

ترک به این دلیل اتفاق می افتد که بدن باید دوباره یاد بگیرد که چگونه بدون متادون در سیستم خود عمل کند. در حالی که بدن تلاش می کند تا عملکردهای طبیعی خود را دوباره برقرار کند، علائم ترک ناراحت کننده رخ می دهد که می تواند بهبود را دشوار کند.

علائم ترک قرص متادون

در صورتی که شما در خانه به ترک متادون می‌پردازید. علائم مرحله اول ترک متادون در خانه عبارتند از:

  • سرگیجه و گیجی
  • احساس تهوع و استفراغ
  • دل درد و مشکلات گوارشی
  • تعریق شدید و عدم تحمل گرما
  • مشکلات خواب و تنفس

درصورتی که علائم ترک اعتیاد متادون شدید باشد به صورت زیر نمایان می‌شود:

  • احساس افسردگی
  • لرز و گر گرفتگی
  • بی‌قراری و اضطراب
  • کم خوابی یا بی‌خوابی
  • بدن درد 
  • تمایل زیاد به مصرف دوباره متادون

ترک متادون چند روز طول می‌کشد؟

 مدت زمان ترک متادون در دو روش سم زدایی تدریجی و فوق متفاوت است. چرا که این روش برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که مصرف متادون زیادی داشته اند.

مدت زمان ترک متادون با روش سم زدایی تدریجی

مدت زمان ترک کردن متادون با سم زدایی تدریجی با توجه به سن، میزان و شدت مصرف و نظر پزشک متفاوت خواهد بود؛ اما به طورکلی در یک مدت زمان ده روز تا دو هفته می توان متادون را به روش سم زدایی تدریجی ترک کرد.

مدت زمان ترک متادون با روش سم زدایی فوق سریع

در درمان و سم زدایی بصورت سم زدایی فوق سریع (UROD)، به طور معمول مدت زمانی که برای ترک کردن متادون در روش فوق سریع در نظر گرفته می شود ۲ تا ۳ روز است.

چرا قرص متادون تجویز می شود؟

متادون برای تسکین درد شدید در افرادی استفاده می شود که انتظار می رود برای مدت طولانی به داروهای مسکن نیاز داشته باشند و نمی توانند با داروهای دیگر درمان شوند. همچنین برای جلوگیری از علائم ترک در بیمارانی که معتاد به مواد افیونی بوده اند و در برنامه های درمانی ثبت نام کرده اند به منظور قطع مصرف یا ادامه ندادن داروها استفاده می شود. متادون در دسته ای از داروها به نام مسکن های مخدر قرار دارد.

متادون با تغییر روشی که مغز و سیستم عصبی به درد پاسخ می‌دهند، درد را درمان می‌کند. این دارو با ایجاد اثرات مشابه و جلوگیری از علائم ترک در افرادی که مصرف این داروها را متوقف کرده اند، برای درمان افرادی که به مواد مخدر معتاد بودند، کار می‌­کند.

متادون چگونه باید استفاده شود؟

متادون به صورت قرص، قرص قابل پخش (قابل حل در مایع)، محلول (مایع) و محلول غلیظ برای مصرف خوراکی عرضه می شود. هنگامی که از متادون برای تسکین درد استفاده می­شود، ممکن است هر ۸ تا ۱۲ ساعت یکبار مصرف شود. اگر متادون را به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی مصرف می­کنید، پزشک برنامه دوزی را که برای شما بهترین است را تجویز می­کند. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی­شوید توضیح دهد. متادون را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

اگر از قرص های پراکنده استفاده می‌­کنید، قبل از مخلوط کردن قرص در مایع، آن را نجوید یا قورت ندهید. اگر پزشک به شما گفته است که فقط بخشی از قرص را مصرف کنید، قرص را با دقت در خطوطی که در آن علامت گذاری شده است بشکنید. قرص یا تکه ای از قرص را در حداقل ۱۲۰ میلی لیتر آب، آب پرتقال ، یا نوشیدنی مرکباتی قرار دهید تا حل شود. کل مخلوط را بلافاصله بنوشید. اگر پس از نوشیدن مخلوط، مقداری باقیمانده قرص در فنجان باقی ماند، مقدار کمی مایع به فنجان اضافه کنید و تمام آن را بنوشید.

پزشک ممکن است دوز متادون شما را در طول درمان تغییر دهد. مثلا دوز شما را کاهش دهد یا به شما بگوید که با ادامه درمان کمتر متادون مصرف کنید. اگر در طول درمان احساس درد کردید، پزشک ممکن است دوز شما را افزایش دهد یا ممکن است یک داروی اضافی برای کنترل درد شما تجویز کند. در مورد احساس خود در طول درمان با متادون با پزشک خود صحبت کنید. دوزهای اضافی متادون را مصرف نکنید یا دوزهای متادون را زودتر از زمان مقرر مصرف نکنید، حتی اگر درد دارید.

نکته مهم:

بدون مشورت با پزشک مصرف متادون را قطع نکنید. پزشک احتمالاً می خواهد دوز شما را به تدریج کاهش دهد. اگر به طور ناگهانی مصرف متادون را قطع کنید، ممکن است علائم ترک مانند بی قراری، اشک چشم، آبریزش بینی، خمیازه کشیدن، تعریق، لرز، درد عضلانی، گشاد شدن مردمک ها (دایره های سیاه وسط چشم)، تحریک پذیری، اضطراب، کمردرد، ضعف، گرفتگی معده، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، کاهش اشتها یا اسهال را تجربه کنید.

ترک متادون در کمپ راهی به سوی نور

خواه از طریق استفاده تفریحی، نسخه یا حتی برای کمک به اعتیاد به مواد افیونی دیگر به متادون معتاد شده باشید، مهم است بدانید که تنها نیستید. ترک متادون می تواند زمان ترسناک و ناراحت کننده ای را ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است به دنبال سم زدایی و خدمات درمانی باشید که کل فرآیند ترک، سم زدایی و درمان را تا حد امکان راحت و بدون درد برایتان انجام دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *